De werking van het Koolhydraatarm dieet

Er zijn enorm veel verschillende diëten te vinden die allemaal op een andere manier werken. Niet elk dieet werkt even goed per persoon, maar er is een dieet dat al vaak zijn waarde heeft bewezen en voor elk persoon geschikt is. Dit dieet heet het koolhydraatarm dieet en is vrij simpel in zijn werking. Daarnaast is het redelijk goed vol te houden en is het niet noodzakelijk om ernaast nog veel te sporten. Voeding is eigenlijk het belangrijkste aspect op het gebied van vet verliezen. Door dit dieet leer je tevens ook de juiste voeding te eten en zal je naast het afvallen ook beter in je vel zitten en meer energie ervaren.

Hoe werkt het

Het menselijk lichaam gebruikt 3 bronnen voor de dagelijkse energie. Deze bronnen zijn eiwitten, vetten en koolhydraten. Eiwitten en vetten zijn langzame bronnen van energie. Koolhydraten vormen de makkelijkste bron van energie. Wanneer je suikers eet, wat behoort tot de koolhydraten, dan kan je lichaam deze suikers snel gebruiken en omzetten naar energie. Eiwitten en vetten worden minder snel gebruikt voor de dagelijkse energie. Dit betekend dat wanneer iemand van koolhydraten eet en tevens ook  te veel calorieën eet, deze persoon langzamerhand meer vetten gaat opslaan. Iemand die weinig koolhydraten eet en ook minder calorieën eet dan deze persoon nodig heeft, dan zal het lichaam de vetreserves moeten gebruiken voor de energieomzetting. Het koolhydraatarm dieet is simpel gezegd het vervangen van koolhydraten door eiwitten of vetten. De meeste mensen kiezen ervoor om meer eiwitten te eten, aangezien te veel vetten ook niet goed is. Eiwitten hebben daarnaast ook een goede verzadigende werking en dus ervaar je minder snel een hongergevoel. Dit in tegenstelling tot koolhydraten, waarbij je sneller weer een hongergevoel ervaart. Het dieet is goed vol te houden, omdat je nog steeds lekker mag eten. Het vraagt alleen wel discipline om daadwerkelijk de koolhydraatinname te beperken.